Među hrvatskim filmskim redateljima malo je onih koji su pozamašan i zapažen filmski opus ostvarili djelujući isključivo izvan „metropole“, a pritom raznim inicijativama doprinosili obogaćivanju kinematografskog života u lokalnoj sredini. Riječanin Bernardin Modrić, (Ogulin, 1954 – Rijeka, 2021), bio je upravo jedna od takvih rijetkih filmskih „ptica“.
Od 1980. godine kada je debitirao kratkim igrano-dokumentarnim filmom ‘Podhum 12.VII. 1942. u produkciji Jadran filma, o fašističkom pokolju nad muškim mještanima grobničkog sela, Modrić je režirao oko 130 kratkih i srednjemetražnih dokumentaraca i igranih filmova, kao i jedan od najranijih domaćih cjelovečernjih glazbenih dokumentaraca Ritam rock plemena – od Uragana do Urbana (2007). Bio je usto jedan od pokretača i direktor producentske kuće Istra film, koja djeluje od 1987, 30 godina poslije utemeljitelj međunarodnog festivala povijesnog filma (History film festival) u Rijeci, a godinama je selektorski podržavao Festival hrvatskih vjerskih filmova na Trsatu. U gradu i regiji turbulentne političke te bogate kulturne povijesti, s jakom alternativnom umjetničkom scenom, redatelj i producent Modrić odlučio se za historiografski posao, pokazujući osobito zanimanje za baštinske teme, ali i osjetljivost za suvremene fenomene i egzistencijalne probleme svojih suvremenika.
Poseban pečat Modrićevu opusu daju dokumentarci, igrani ili dokumentarno-igrani filmovi povijesne tematike s područja Kvarnera, jednim dijelom obuhvaćeni serijalom „Patristika fluminensia“. Taj filmski ciklus čine, među ostalim, biografski portreti znamenitih osoba podrijetlom s Kvarnera ‒ od renesansnog slikara i minijaturista Julija Klovića (Evanđelje po Kloviću, 2004) te modruškog biskupa Šimuna Kožičića Benje, preko jezikoslovca i političara 19. stoljeća Ivana Mažuranića (Čovjek od kamena – Ivan Mažuranić, 2005) i „ukletog“ pjesnika Polića Kamova (Janko Polić Kamov ili Vitez crne psovke, 2000), sve do istaknutih slikara 20. i/ili početka 21. stoljeća Venuccija (Romolo Venucci, 2001) i Radoičića (Vojotove štorije, 2012), istraživača glagoljaške baštine i zidnog slikarstva, Branka Fučića (Az, Branko pridivkom, 2016) i književnog akademika Nedeljka Fabrija (Fabrio, 2012).
Zabilježio je Modrić u svojim filmovima i druge lokalne (regionalne) znamenitosti poput Eufrazijeve bazilike (Eufrazijeva bazilika u Poreču) i tehničke izume kao što je Prvi torpedo 2006), potom šokantne prizore i događaje novijega doba, poput života milenijskih beskućnika u igranoj rekonstrukciji istinite riječke priče (Smrt u Vulkanu, 2013) ili zločina nad ličkim Hrvatima u Domovinskom ratu 1991. (Kula smrti, 2019), ali i tjeskobne tranzicijske priče kao što je ona dokumentarno-igrana Moja Europa (2014), o prekarnom služenju hrvatskih žena u bogatijim obiteljima susjedne Italije. Mlađi ljubitelji „ugodnijih“ tema, svojem višestruko nagrađivanom filmskom sugrađaninu mogu zahvaliti tri ufilmljene riječko-kvarnerske glazbene priče – Ritam rock plemena, Dugosvirajući rock (2020) te Rock Bozon (2021) ‒ ujedno i njegov posljednji film posvećen stanju na lokalnoj rock sceni, a Kvarner i Istra na predanom memoriranju lokalne povijesne baštine, angažiranom pogledu na suvremenost i čvršćem mapiranju Rijeke na kartu hrvatske kinematografije.
FABRIO, dokumentarni film
Trajanje: 43’
Redatelj i scenarist: Bernardin Modrić
Produkcija: Istra film, HRT, 2012.
Nedjeljko Fabrio svoja nadahnuća nalazi na istočnim obalama Jadrana gdje su se u ludilu povijesti ispreplitali slavenski, romanski, germanski i mađarski politički interesi i kulturni utjecaji. Junaci njegove jadranske trilogije (romani Vježbanje života, Berenikina kosa i Triemeron) pripadnici su hrvatskog i talijanskog naroda čiji stoljetni složeni odnosi pričaju o davnim prožimanjima i starim posizanjima, o asimilaciji i iredentizmu, o emigraciji i egzodusu, o oprečnosti političkih ideologija koje su donosile tragediju i smrt.
Koncepcija našega filma zasniva se na živopisnim sjećanjima i poznavanju jadranskih tema našega junaka kojima se potvrđuje njegova teza o povijesti kao jalovosti, ludilu i smrti. Fabrijevo pripovjedanje ritmički se isprepliće scenama iz njegovih romana, drama ili nadahnutih eseja koje sudbinski obilježuju njegova stvaralačka ishodišta i zaokružuju umjetnikov portret.
Film je sufinanciran sredstvima Grada Rijeke i Hrvatskog audiovizualnog centra.
JANKO POLIĆ KAMOV ili VITEZ CRNE PSOVKE, dokumentarni film
Trajanje: 40’
Redatelj: Bernardin Modrić
Scenarist: Goran Ježić i Nedjeljko Fabrio
Produkcija: Istra film, HRT, 2000.
Hrvatski pisac Janko Polić Kamov umro je u Barceloni 8. kolovoza 1910. godine u 24. godini života (rođen je na Sušaku 17. studenoga 1886. godine). Najstrašniji pjesnik hrvatski, Vitez Crne Psovke, kako su ga nazivali, za života je uznemiravao i izluđivao sve oko sebe, a danas uzbuđuje svjetsku književnu javnost koja ga doživljava kao pravo otkriće. Početkom 20. stoljeća u Europi nitko ne piše kao Kamov, pa se on smatra pretečom futurizma, ekspresionizma i drugih izama koji će poslije mnogo godina postati sastavnim dijelom europske i svjetske književne i duhovne baštine. Njegov je roman "Isušena kaljuža" prema mnogim stručnim mišljenjima prethodnik romana toka svijesti, romana i pripovijetki Joycea, Kafke i Sartrea. Ovaj otpadnik zlokobnog imena pokopan je, bez imena, u Cementerio del Este - skupnoj grobnici katalonske sirotinje. Slučajno, ili ne, danas se na mjestu bolnice u kojoj je umro nalazi Nacionalna knjižnica Katalonije.
AZ, BRANKO PRIDIVKOM FUČIĆ, dokumentarni film
Trajanje: 38’
Redatelj i scenarist: Bernardin Modrić
Produkcija: Istra film, 2016.
Dokumentarni film «AZ, Branko pridivkom Fučić» poetska je i kontemplativna priča o najuglednijem hrvatskom istraživaču glagoljice i freskoslikarstva čija je djelatnost obilježila povijest umjetnosti naših krajeva druge polovice prošloga stoljeća.
Fučić je znanstvenik koji nam je tako jednostavno, zanimljivo, slikovito i nadahnuto približio davne ljude, davne događaje i davno vrijeme. Njegova istraživanja Bašćanske ploče, Istre i Kvarnera spadaju u vrh znanstvenog istraživanja na području povijesti umjetnosti. Film «Az, Branko pridivkom Fučić» dočarava njegov svijet mističnih priča i prizora sačuvanih na zidovima crkava, kamenitim putovima, uličicama istarskih, krčkih i primorskih gradića, seoskim grobljima...
VOJOTOVE ŠTORIJE, dokumentarni film
Trajanje: 35’
Redatelj i scenarist: Bernardin Modrić
Produkcija: Istra film, 2013.
Uplovite u slikarski svijet Vjekoslava Voje Radoičića kojim plove, dimeći iz visokih dimnjaka, starinski 'vapori', bestežinski lebde 'šagalovski' likovi, priklanjaju se jedna drugoj sitne primorske kućice i prkose sili teži blokovi urbanih nastambi.
Kao neki stari spomenari puni melankolije i daha prošlih vremena, natopljeni su prostori njegovih slika uspomenama, sjećanjima i zaboravljenim čežnjama. Pred kamerama Roberta Kalčića - Vojo je pričao o sebi i svom stvaralaštvu.
Ovaj je film najnoviji nastavak dokumentarnoga serijala "Patristika fluminensia" u kome autor Bernardin Modrić predstavlja znamenite Riječane i njihova djela.
OPČINJEN PROSTOROM – Siniša Majkus, dokumentarni film
Trajanje: 26’
Redatelj: Bernardin Modrić
Scenaristica: Nataša Šegota Lah
Produkcija: Istra film, 2015.
Siniša Majkus istaknuti je likovni umjetnik poznat po velikim objektima u prostoru, kojima je primarna osobina afirmiranje trodimenzionalnosti prostorne dinamike, pokušaj da se tzv. oblikovnim crtežom obilježi 'nevidljiva' strana prostornosti. U jednom trenutku, umjetnik opčinjen prostorom 'iskoračio' je u svijet pod morem, nastanivši podmorje svojim mrežastim, voluminoznim crtežima. «Jednog proljeća, iznenadio sam se vidjevši radove u prirodi, gdje se oko njih širio veliki prostor. Shvatio sam da je priroda njihova galerija. Postupnim približavanjem predmetu impozantnih dimenzija u prirodnom okolišu, crtež se materijalizira na posebno nestvaran način. Razmišljam o postavima na livadi, brijegu, stijeni, u moru...»
Galerija Kortil, 12.-17.09.2022.
Otvorenje izložbe u ponedjeljak, 12.09.2022. u 20 sati
Neda Arnerić u karijeri dugoj skoro pola stoljeća, odigrala je uloge u četrdeset kazališnih predstava i preko stotinu filmova. Njen glumački talent i karizmu na velikom platnu uočili su u ranoj mladosti i stranci, te je brzo uslijedila i međunarodna karijera. Prilika da glumi zajedno s međunarodnim filmskim zvijezdama omogućili su joj da osjeti okus slave. Nije se mogla izbjeći činjenica da su je smatrali seks-simbolom i jednom od najljepših glumica, a ona je postajala melankolična i čeznula za toplinom doma, prijateljima i,iako veoma mlada, donijela je odluku da joj ne treba veliki novac i svjetska slava, već se opredijelila da ostane u svojoj zemlji i dobiva karakterne uloge, kako bi na pravi način pokazala svoj talent. I uspjela je u tome, Srebrna i Zlatna arena u Puli i Nagrada za životno djelo »Pavle Vuisić«, bile su dokaz njene glumačke posvećenosti .
Monografija ‘’Čarobna melankolija’’ priča je o velikoj zvijezdi tužnih očiju, čudu od deteta, ženi velike energije i velike patnje. O ženi satkanoj od nježnosti, sofisticiranosti plemićkog porijekla i velike ljubavi prema ljudima. Njene uloge čine kronologiju jugoslavenskog filma, jer Neda Arnerić je posljednja glumačka heroina koja je uz Milenu Dravić, bila najveći simbol filmskog platna nekadašnje države.
autorice Anite Panić
Atrij Art-kina Croatia
U četvrtak, 15.9.2022. s početkom u 20:00 sati